Karnival & Konvensyen Komuniti MUKAH 2012

Berlangsung selama 3 hari
Bermula Jumaat lepas (30 Mac 2012) sehingga Ahad (1 April 2012)
Byk aktiviti telah diadakan
Spt yg korang boleh saksikan di bwh:

Banner Promosi Karnival & Konvensyen
Antara pengisian Program Karnival adalah seperti Senam seni, Pameran dan Jualan Produk, Perasmian Karnival Komuniti 1Malaysia, Konvensyen Komuniti 1Malaysia, Sukaneka, Gotong-royong, Pertandingan Karaoke, Pertandingan Tarian, Persembahan Pentarama, Pertandingan kraf tangan dan Gendang Rakyat (Street Dance).

Persembahan Tarian
Dibawakan khas oleh gadis2 Melanau...coz Mukah majoritinya didiami oleh masyarakat Melanau
So...bahasa yg berbeza, budaya, adat resam sememangnya berlainan!
Aku? Aku berbangsa Melayu ttp fasih sedikit berbahasa Jawa & Bidayuh
Sepanjang aku duduk kt Mukah ni...aku amat selesa ngn org2 di sini
Ramah...baik hati...
Secara umumnya Negeri Sarawak mempunyai 151 buah Komuniti 1Malaysia yang melibatkan pelbagai lapisan kaum dan masyarakat seperti Melayu Sarawak, Iban, Bidayuh, Melanau, Orang Ulu, Cina dan lain-lain. Haaaaa..byk kan..itulah keunikan negeri Sarawak.

Barisan gerai2

Pertandingan melukis
Haaaaa...yg ni aku rs frust sesgt..coz x sempat join
Klo aku join sure dpt no. jugak
Melukis ialah peberet aku :)

Pertandingan makan buah epal
Syarat penyertaan ialah...pasangan mesti suami isteri
Ganas x ganazzz kan diorg ni..hihi

Pertandingan mengikat gelang getah terpanjang
Siap guna perkhidmatan kaki lg

Program Konvensyen akan diisi dengan 4 pembentangan kertas kerja dengan tajuk-tajuk seperti Pemantapan Komuniti 1Malaysia, SCORE (Sarawak Corridor of Renewable Energy), NCR (Tanah Adat Bumiputera) dan Isu-isu Semasa. Yg ini diadakan pd hari Sabtu jam 3pm di Dewan Suarah, Mukah. 

Menghepikan diri & menggelak ketawa gelagat org lain. Macam2 ada :) 
So....sgt enjoy!


20 comments

alaa jauh la...kalau dekat saya musti datang...

@Karukord Jagau's
aah..leh jumpe awak kt sana..kan kannn

Lamak dah sik g Mukah. Ingin nak turun time pesta Kaul kelak...

seronoknya ada karnival macam nie
ieda x kenal sgt suku kaum mukah .. ;)

kamek belum perna sampei ke mukah tok.kelak sesekali balit maok kamek singgah

saya dah 'like' doodle tuuuu :-)

seronok la....
wah yumida pndai berbahasa jawa juga, d srwk ada org jawa juga ke sis???

jauhnya..dya ada mmber srwk..bila dya kol fmly dia, sepatah haram pun dya tak paham..haha..kalau dya melukis buruk lah lukisan tu..haha

so this is Mukahhh!heeee~ i like! :D
taib mahmud's place kan?

same r.. suke melukis gak.. tapi lame dh tak melukis.. waah.. meriah nye karnival kat sarawak ni ye.. memang nampak happening betul!

salam kenal..
hai entah bila la nak smp ke sarawak...my niece ada kat miri,..

@AmirFX
dtg la org madah ujung bln 4 start

@Telor Power
ade...tp x byk..member skolah menengah dulu org jawa


EmoticonEmoticon